Erdal Ateş'in hazırladığı "Doğu-Batı Divanı / West-Ostlicher Divan" sergisi, 7 Kasım - 1 Aralık 2024 tarihleri arasında Doğan Taşdelen Çağdaş Sanatlar Merkezi'nde sanatseverlerle buluşacak. Bu sergi, İslam hat sanatı ve Uzakdoğu kaligrafisi gibi geleneksel sanat biçimlerinden ilham alarak, çağdaş sanat ile bu gelenekleri harmanlayan bir yolculuğa çıkıyor.
Erdal Ateş’in Sanatsal Yolculuğu: Hat Karalamalarından Çağdaş Plastik Anlatıya
Erdal Ateş, hat sanatı ve kaligrafi üzerine yıllarca süren derinlemesine bir araştırma yaptıktan sonra, kendi sanatsal anlayışını oluşturdu. Sanatçının, "Doğu-Batı Divanı / West-Ostlicher Divan" sergisinin ortaya çıkışının temelleri, yıllar önce bir sahaf dükkanında karşılaştığı eski hat karalamalarına dayanıyor. Bu karalamalar, kirli ve nemli eski kağıtlar üzerine yazılmış harflerden oluşuyordu ve Ateş, onları incelemeye başladıkça bu yazıların sadece birer kelime değil, aynı zamanda plastik bir anlatı taşıdığını fark etti.
Erdal Ateş, hat sanatının geleneksel amacından farklı olarak, yazının plastiksel yapılarına odaklanarak, harflerin ve sözcüklerin görsel bir biçim olarak nasıl işlediğini keşfetti. Bu karalamalar, onun sanatındaki soyut ifade anlayışının ilk adımlarını oluşturdu. Artık yazı sadece anlam taşımıyor, aynı zamanda bir görsel anlatı ve sanatsal ifade biçimi olarak da ortaya çıkıyordu.
Serginin Konsepti: Hat Sanatının Soyutlaştırılması
Erdal Ateş, Doğu-Batı Divanı sergisinde, hat sanatındaki sözcüklerin görsel hâlini soyutlaştırarak, bu yazıları sanatsal bir dil olarak yeniden yaratmayı amaçlıyor. Karalamalar, yazının plastik yapısını ön plana çıkararak, izleyiciye yalnızca harflerin değil, aynı zamanda bu harflerin yarattığı şekillerin ve düzenlerin sanatını sunuyor. Mürekkep yoğunluğu ve dokularındaki çeşitlilik bu yazıların görsel bir şiire dönüşmesini sağlıyor.
Sergide, soyut sanat ile hat sanatı arasındaki sınırlar bulanıklaşıyor. Ateş, bu karalamalarda yoğun siyah mürekkep kullanarak, yazının içinde barındırdığı plastiksel şekilleri yansıtmış. Hattatların yazdığı harflerin üst üste binmesi, yazının anlamını yitirip, görsel bir dekoratif yapıya dönüşmesine neden oluyor. Bu geçiş, Ateş’in sanatında desen, resim ve heykel gibi farklı alanlarda şekillenmiş ve bir tür sanat dilinin doğmasına olanak tanımıştır.
Goethe’nin "Doğu-Batı Divanı" Eserine Güzelleme
Goethe, Doğu-Batı Divanı adlı eserini, ünlü İranlı şair Hafız-ı Şirazi'den etkilenerek yazmıştır. Goethe'nin, İslam hat sanatına olan ilgisi ve bu sanattaki yaratımlarına olan hayranlığı ise serginin temalarını beslemiştir. Goethe'nin eserinin kapağında ve sayfalarında hat sanatı örneklerine yer verildiği bilinmektedir. Erdal Ateş, bu ilgiyi, Goethe’nin hat sanatıyla olan bağını ve eserin kültürel zenginliğini takdir ederek, sergisine ilham kaynağı olarak almıştır.
Ateş, Goethe’nin hat sanatına olan ilgisini ve bu ilgiyi nasıl sanatına entegre ettiğini anarak, Doğu-Batı Divanı eserine bir güzelleme yapma fikriyle sergisini hazırlamıştır. Goethe'nin, batılı bir şair olarak doğunun sanatını keşfetme yolculuğu, Ateş için önemli bir ilham kaynağı olmuştur.
"Doğu-Batı Divanı / West-Ostlicher Divan" sergisi, 7 Kasım - 1 Aralık 2024 tarihleri arasında Doğan Taşdelen Çağdaş Sanatlar Merkezi'nde ücretsiz olarak gezilebilecek. Sergi, her gün açık olacak ve ziyaretçilere 09:00-18:00 saatleri arasında kapılarını aralayacak.
Sergi, hat sanatı ve çağdaş sanat arasındaki köprüleri güçlendirirken, sanatı bir dil ve ifade biçimi olarak yeniden tanımlıyor. Sergiyi ziyaret edenler, görsel şiir, soyut sanat ve hat sanatının birleştiği bir ortamda derinlemesine bir deneyim yaşayacaklar.
Erdal Ateş'in Sanatsal Anlayışı ve Sergiye Dair Son Düşünceler
Erdal Ateş’in sanatsal yolculuğunda hat sanatı, önemli bir yer tutmaktadır. Hat karalamaları üzerinden yaptığı derinlemesine incelemeler, onu soyut sanat anlayışına ve görsel dil yaratma sürecine yönlendirdi. Ateş, hat sanatının geleneksel bağlamını soyutlaştırarak modern sanatla harmanlamayı başarmıştır. Bu sergi, hat sanatına dair derin bir görsel şiir anlayışı sunarken, aynı zamanda soyut sanat ile de köprüler kurmaktadır.
Sergi, Goethe'nin eserine, hat sanatına ve çağdaş sanata olan ilginin birleştiği bir sanat yolculuğu olarak tanımlanabilir. Erdal Ateş, hat karalamalarını bir sanat diline dönüştürerek izleyicileri plastiksel bir anlatıya davet ediyor.
Çağdaş Sanatın Doğu ve Batı Arasındaki Buluşması
Doğu-Batı Divanı / West-Ostlicher Divan sergisi, hat sanatı ve çağdaş sanat arasındaki sınırları ortadan kaldırarak, her iki geleneği bir araya getiriyor. Erdal Ateş, hat karalamaları ve soyut sanat anlayışı ile izleyicilere hem estetik hem de entelektüel bir deneyim sunuyor. Goethe’nin Doğu-Batı Divanı eserinden ilham alarak oluşturduğu bu sergi, hat sanatı ve soyut anlatım arasında bir köprü kuruyor.